Γιώργου Σεφέρη, Ο γυρισμός του ξενιτεμένου

berlintheatre. jpg

 

Παλιέ μου φίλε τι γυρεύεις;
 χρόνια ξενιτεμένος ήρθες
 με εικόνες που έχεις αναθρέψει
 κάτω από ξένους ουρανούς
 μακριά απ’ τον τόπο το δικό σου.

-Γυρεύω τον παλιό μου κήπο’
 τα δέντρα μου έρχουνται ως τη μέση
 κι οι λόφοι μοιάζουν με πεζούλια
 κι όμως σαν ήμουνα παιδί
 έπαιζα πάνω στο χορτάρι
 κάτω από τους μεγάλους ίσκιους
 κι έτρεχα πάνω σε πλαγιές
 ώρα πολλή λαχανιασμένος.

-Παλιέ μου φίλε ξεκουράσου
 σιγά – σιγά θα συνηθίσεις’
 θ’ ανηφορίσουμε μαζί
 στα γνώριμά σου μονοπάτια
 θα ξαποστάσουμε μαζί
 κάτω απ’ το θόλο των πλατάνων
 σιγά – σιγά θα ‘ρθουν κοντά σου
 το περιβόλι κι οι πλαγιές σου.

-Γυρεύω το παλιό μου σπίτι
 με τ’ αψηλά τα παραθύρια
 σκοτεινιασμένα απ’ τον κισσό
 γυρεύω την αρχαία κολόνα
 που κοίταζε ο θαλασσινός.
 Πώς θες να μπω σ’ αυτή τη στάνη;
 οι στέγες μου έρχουνται ως τους ώμους
 κι όσο μακριά και να κοιτάξω
 βλέπω γονατιστούς ανθρώπους
 λες κάνουνε την προσευχή τους.

-Παλιέ μου φίλε δε μ’ ακούς;
 σιγά – σιγά θα συνηθίσεις
 το σπίτι σου είναι αυτό που βλέπεις
 κι αυτή την πόρτα θα χτυπήσουν
 σε λίγο οι φίλοι κι οι δικοί σου
 γλυκά να σε καλωσορίσουν.

-Γιατί είναι απόμακρη η φωνή σου;
 σήκωσε λίγο το κεφάλι
 να καταλάβω τι μου λες
 όσο μιλάς τ’ ανάστημά σου
 ολοένα πάει και λιγοστεύει
 λες και βυθίζεσαι στο χώμα.

-Παλιέ μου φίλε συλλογίσου
 σιγά – σιγά θα συνηθίσεις
 η νοσταλγία σου έχει πλάσει
 μια χώρα ανύπαρχτη με νόμους
 έξω απ’ τη γης κι απ’ τους ανθρώπους.

-Πια δεν ακούω τσιμουδιά
 βούλιαξε κι ο στερνός μου φίλος
 παράξενο πως χαμηλώνουν
 όλα τριγύρω κάθε τόσο
 εδώ διαβαίνουν και θερίζουν
 χιλιάδες άρματα δρεπανηφόρα

                                           Αθήνα, άνοιξη ‘38

 ΠΟΙΗΜΑΤΑ, Εβδομη Εκδοση, ΙΚΑΡΟΣ, 1967

 

(Και από τότε που γράφτηκε, ή εκδόθηκε,  ή διαβάστηκε για πρώτη φορά, ο διάλογος συνεχίζεται και τίποτα δεν χρειάζεται ν΄αλλάξει,  ειδικά εκείνο το “σιγά-σιγά θα συνηθίσεις”, όπου κι αν πάω με σκοτώνει)

5 Comments

  1. …τώρα συνήθισα μονάχος

    λέει ο Σεφέρης “σου” στον δικό “μου”, συζητώντας μέσω μπλογκς.

    Τ’ ανέβασα χθες, αλλά έβαλα παλαιότερη ημερομηνία για να καλύψω ένα “κενό”. Αλλά καθώς βλέπω δεν υπάρχουν κενά…

    γεια σου Μαρία

  2. Maria mou m’arese poli afto to poima tou Seferi. Otan zisi kapoios se 2 xores etsi einai, girizi stin palia kai ola einai idia alla tautoxrona diaforetika. Poli singinithika!

  3. Αν το θέλησα να μείνω μόνος, γύρεψα
    τη μοναξιά, δε γύρεψα μια τέτοια απαντοχή,
    το κομμάτιασμα της ψυχής μου στον ορίζοντα,
    αυτές τις γραμμές, αυτά τα χρώματα, αυτή τη σιγή.
    (από το Θ’ του Μυθιστορήματος)

  4. Ό, τι πρέπει ελέω επαιτείου και στον αναβρασμό του κολλυβισμού (λέξη δανεισμένη απ’ τις δοκιμές του) που ζούμε αυτές τις μέρες. Επέτρεψέ μου να επανλάβω:
    -Παλιέ μου φίλε συλλογίσου
    σιγά – σιγά θα συνηθίσεις
    η νοσταλγία σου έχει πλάσει
    μια χώρα ανύπαρχτη με νόμους
    έξω απ’ τη γης κι απ’ τους ανθρώπους.

    -Πια δεν ακούω τσιμουδιά
    βούλιαξε κι ο στερνός μου φίλος
    παράξενο πως χαμηλώνουν
    όλα τριγύρω κάθε τόσο

  5. Αυτό θα έλειπε να μην σου επιτρέψω, Ανέστη. Κάθε αντίλαλος αντών των λόγων, τα αναιρεί -νοηματικά- κάπως. Η ποίηση ως κατάφαση είναι αυτό… ένα δάχτυλο που δείχνει το “κακό” με αποτρεπτική και όχι μοιρολατρική ‘έννοια, και για τηνπερίπτωση αυτού του μεγάλου ποιητή, τόσο προσωπικό χωρις να είναι εγωκεντρικό. Απορώ τον τελευταίο καιρό που ασχολήθηκα ξανά μαζί του, πώς είπε τόσα πολλά, διαχρονικά και οικουμενικά χωρίς μια στάλα ναρκισσισμού. Πώς ξέφυγε από το εγώ του, και πώς μετάπλασε σε αιώνια μουσική τον εσωτερικό κατακερματισμό του, θαρρείς και βρήκε το σημείο που κουμπώνουνε τα θραύσματα, έτσι που να διαβάζεις και να βγαίνεις ακέραιος.
    Και όπως επισημαίνεις κι εσύ, ο,τι πρέπει για τους καιρούς που ζούμε.
    Με λίγο πιο ψηλά το κεφάλι, σε χαιρετώ.


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

