Αν δεν σε κλάσει ο μάστορας δεν γίνεσαι τεχνίτης…

kate-winslet-the-reader-02 

Λέει μία παλιά παροιμία

και παραθέτω κάμποσα αναπάντητα ερωτήματα που μου προέκυψαν μετά την ταινία «The Reader» (σφραγισμένα χείλια)

1.       Μπορεί η γνώση και η καλλιέργεια να επουλώσει ψυχικά τραύματα από μόνη της; ‘H μηπως και τα κάνει όλα μια πιο εύπεπτη σαλάτα;

2.       Τα σεξουαλικά πάθη, ειδικά τα «πρώτα», στο είδος του το καθένα, στιγματίζουν ανεπανόρθωτα εκτός από το σώμα, την ψυχή, και τα «πιστεύω»;

3.       Όταν ο θυμός και ο θρήνος μεταθέτονται προκειμένου να προηγηθούν άλλες προτεραιότητες η να αποκατασταθεί ο κοινωνικός ιστός, κακοφορμίζουν, ή όχι;

4.       Ποιο ρόλο παίζει ο διάλογος, ανάμεσα στους ανθρώπους που  μπλέκονται σε μια σύγκρουση, μπορεί να υποκατασταθεί από την κοινωνική δικαιοσύνη;

5.       Το “δεν ξεχνώ» είναι προτιμότερο του «δεν συγχωρώ»;

6.       Να κρατάμε μυστικά από τα παιδιά μας;

7.       Και για να τα συνδέσω όλα αυτά με τον τίτλο, αφού κανείς δεν έμαθε ποτέ και τίποτα –χρήσιμο- από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης, γιατί υπάρχουν ακόμα;

Advertisements

12 Comments

  1. 1. Εξαρτάται, εξάλλου άλλο γνώση και άλλο καλλιέργεια.
    2. Ναι.
    3. Ναι.
    4. Όχι, αλλά επειδή είναι ασύμμετρα.
    5. Όχι, αλλά ως αξία, γιατί στην πραγματικότητα δεν ξεχνάμε ποτέ.
    6. Ναι, αν και δεν έχω παιδιά.
    7. Ακριβώς για αυτό το λόγο!

  2. Απαντώ χωρίς να έχω ακόμα δει την ταινία, αλλά με νωπά ακόμα τα παρόμοια ερωτήματα που βάζει ο Κεν Λόουτς στο “Ο Άνεμος που χορεύει το κριθάρι” για τον IRA και τον ιρλανδικό αλληλοσπαραγμό:

    1. Η εγκεφαλική μόνη της όχι. Θέλει και βιωματική γνώση.
    2. Δεν θέλω να πιστεύω ότι υπάρχουν “ανεπανόρθωτα” στη ζωή (εκτός από την αρρώστια), ακόμα και τα ίδια τα πιστεύω.
    3. Σαφέστατα ναι.
    4. Όχι. Στις διαπροσωπικές συγκρούσεις βαρύτητα έχει πρωτίστως η “προσωπική δικαιοσύνη”, αυτή που απονέμει καθένας για/στον εαυτό του.
    5. ΌΧΙ. Αλλά προς τι το διαζευκτικό; Tο ένα δεν αποκλείει το άλλο.
    6. ΔΞ/ΔΑ (ευτυχώς).
    Ξέρω όμως (εκ πείρας) ότι στις πολύ πρωτογενείς και συστατικές σχέσεις (γονιού-παιδιού, αδελφών, εραστών), όταν αποκρύπτεις κάτι θεμελιακό για σένα, είναι σαν να κρύβεις τα πάντα, με αποτέλεσμα να ακυρώνεται η δυνατότητα πραγματικής σχέσης/σύνδεσης.
    7. ΔΞ/ΔΑ (δυστυχώς)…

  3. Please keep in mind that from now on απαιτώ να γράγεις σχόλια μόνο σε ταινίες που έχω δει και εγώ!! 😉

  4. Πιστεύω 100% πως οι ερωτήσεις είναι πάντα πιο ουσιαστικές από τις απαντήσεις τους. Στην περίπτωση των δικών σου, μάλιστα, η πίστη μου επαληθεύεται 😉 Με εξαίρεση την 4., οι άλλες είναι οι απορίες που κάθε γονιός θα ευχόταν το παιδί του να κάνει- με μια υποσημείωση/προτίμηση: σε άλλον!

  5. Καλημέρα και καλή εβδομάδα σε όλους.
    Χαιρετώ πρώτα τα αγόρια, και ladies follow.

    Σοφόν το σαφές, Γιώργο, τα είπαμε κι από κει, άλλωστε.
    Γιάννη, η τελευτάια ερώτηση είναι που αναζητά θέση, τοποθέτηση, αλλά αυτή είναι η δική μου γνώμη, κι εδώ ζητάω τη δική σας, αλλιώς δεν θα τα έλεγα αναπάντητα, αλλά σικέ, τα ερωτήματα.

  6. ladies, καλημέρα και σε σας.
    Ελένη, your wish is an order. Although it s a free blog, and you may say whatever, keep in mind that I adore your greekenglish and I απαιτώ να συνεχίσεις έτσι!

    Βάγια, μην πιστεύεις τίποτα 100%! Ερεύνα πάντα! 🙂
    (τελικά Βάγια, από τους γράφοντες επισκέπτες νομίζω ότι έχεις γράψει τα πιο πολλά χιλιόμετρα) Καλημέρα-καλημέρα

  7. Γιάννη, συγγνώμη, κάποια μαλακία έκανα απότις καινούργιες ρυθμίσεις του γουόρντπρες και σ ‘εσβησα. τόχω το σχόλιο όμως στο μέηλ. αν θες ξαναγράφτο ή αλλιώς το αντιγράφω εγώ

  8. Είδες τελικά και η τεχνολογία προτιμά τα αναπάντητα ερωτήματα/σχόλια! 🙂
    Φτου κι απ’ την αρχή λοιπόν: έλεγα, αν θυμάμαι καλά, ότι οι απαντήσεις που μου ήρθαν στο ερώτημά σου μου φαίνονται ανεπαρκείς-μη πειστικές, οπότε το κατατάσσω κι εγώ στα αναπάντητα.
    Πάντα υπάρχουν ερωτήματα χωρίς απάντηση, (που η απάντηση μας υπερβαίνει), όχι τα ίδια για όλους, αλλά εξίσου επίμονα και συντριπτικά. We need to accept it. Φυγή θα μου πεις. Ίσως.
    Αλλά σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογώ, ξορκίζω, αποστρέφω το βλέμμα, απλώς δεν ξέρω. ‘Ασε που συνήθως -μυστήριο πράγμα- όταν σταματήσεις να ψάχνεις απεγνωσμένα απάντηση, τότε είναι που έρχεται από κει που δεν την περιμένεις.

  9. Ωστόσο, το ερώτημα που τίθεται στο έργο είναι εντελώς συγκεκριμενο και αφορά και σε δύο θέματα. Σύμφωνα με το ερώτημα (7) θάπρεπε να μην υπάρχουν στρατόπεδα.Αλλά επειδή η ανθρωπότητα δεν διδάχτηκε τίποτα, υπάρχουν. (αυτό που έγραψεο Γιώργος) Αλλά αφού υπάρχουν και επιζήσαντες από τα άλλα, τα β΄παγκοσμιοπολεμικά, που ούτε ξεχνούν, ούτε συγχωρούν και μπορεί να κάνουν και καλά, γιατί δεν μεταφράζουν τη μνήμη και την μήνι σε κάτι? (δικό μου το ερώτημα). Γιατι δηλαδή κάνουν την πάπια για τα σύγχρονα στρατόπεδα?
    Και γιατί καταδικάζουν τους άλλους, τους θύτες, ή τους απλά ανεχθέντες, να μην αναζητούν παρηγοριά ή γνώση, ούτε και στην τέχνη?
    Γιατί κι αυτό λέγεται στο έργο, χωρίς κανένα ερωτηματικό.

  10. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τα χειρότερα στρατόπεδα στήνονται μέσα στα φανατισμένα κεφάλια (και μετά παίρνουν σάρκα και οστά), των αντισιωνιστών από τη μία και των αντιισλαμιστών από την άλλη. Και δυστυχώς στης Ελλάδα καλά κρατούν και τα δύο…

    ΥΓ Είναι και κάποιοι λίγοι που καταφέρνουν να μεταφράζουν τη μήνι σε δικαιοσύνη και τη μνήμη σε ειρήνη: http://www.ajjp.org/campaigns/ViewOpenLetter.php

  11. 1. α)Όχι, αλλα είναι απαραίτητη. β)όχι απαραίτητα.

    2. Όχι ανεπανόρθωτα. Το “ανεπανόρθωτα” το αναλαμβάνει η κοινωνία.

    3. Μμμ… θεωρητικά ναι… αλλά οχι απαραίτητα. Υποστηρίζω οτι ο καθένας δουλεύει με τον τρόπο του. Και να πα να γαμηθουν οι ψυχολόγοι. (χεχε!)

    4. Η κοινωνική δικαιοσύνη υπηρετεί το σύστημα και οδιάλογος τους ανθρώπους. Τίποτα από τα δύο δεν είναι σίγουρο οτι θα λύσει τη σύγκρουση ουσιαστικά.

    5. Σίγουρα.

    6. Ναι για να μάθουν και αυτά να κρατάνε μυστικά από όποιον θέλουνε.

    7. Τα αρχικά του σαπουνιού FA φημολογείται οτι σημαινουν From Ausvits (ή όπως γράφεται).

    Υ.Γ.1 του χρόνου μπορεί να λέω άλλα.

    Υ.Γ.2 μια απάντηση που αν την επεκτείνεις κολάει σε όλα σαν απάντηση είναι ο τίτλος. Δηλαδή, “αν δε ματώσεις δε μαθαίνεις”. Γενικότερα.

    Χαιρε κεχαριτωμενη. Ο κύριος με τα εκλερ.

  12. είπα να μην σχολιάσω αυτά τα σχόλια, γιατί αλλιώς τί ερωτήσεις θάταν οι ερωτήσεις…
    παρόλα αυτά για το (4) θα συμπληρώσω ότι μπορεί τίποτα να μην λύνεται -και γιατί να λυθεί;- αλλά τόσο το ένα όσο και το άλλο, “δένουν” νέους καρπούς, ατομικούς κ κοινωνικούς, σε γνωστικό επίπεδο αν μη τι άλλο, κι αυτό είναι προοδευτικό “προχωρητικό”. Γιατί λέω, κι εγώ, τώρα, κι αύριο μπορεί να λέω άλλα, ότι τα βασικά -οι αιτίες και τα μοντέλα συμπεριφοράς δεν αλλάζουν αλλά τουλάχιστον αλλάζουν πίστα και φέρνουν άλλες συγκρουσεις πιο σύνθετες και πάει λέγοντας…
    και ακόμα, ναι, να πα να γαμηθούνε οι ψυχολόγοι, γιατί άμα είναι αγάμητοι, δεν είναι αποτελεσματικοί, αλλά το πρόβλημα έγκειται ότι πολλές φορές και οι ψυχολόγοι εξυπηρετούν το σύστημα με τον άκρατο ατομικισμό που κάνει τους ανθρώπους να αναρωτούνται “πώς μπορώ να “think positive”, όταν αντιμετωπίζω ζωτικά θέματα, άλυτα;”
    (μεγάλη κουβέντα που δεν μπορεί να εξαντληθεί εδώ, γιατί είναι λεπτές οι διαφορές, και φοβούμαι μήπως παραξηγηθώ).
    το υσ.2 είναι αυτό ακριβώς που εννοώ, δλδ εν κατακλείδι, η υπερπροστασία ακόμα και του εαυτού, δεν προχώρησε ποτέ κανέναν παρακάτω.
    Δεν ξέρω αν έχεις δει αυτή την ταινία, αλλά κατά τη γνώμη μου το ίδιο κακό μέσο δεν μπορει να αντιστρατευθεί το κακό. Δλδ, η βία να πολεμήσει τη βία, η αυθαιρεσία την αυθαιρεσία, το εγκλημα το έγκλημα -πολλές φορές”προληππτικά”, μάλιστα, του τύπου “σε φιμώνω για να μη με δαγκώσεις” γιατί κάποιος, κάπου, καποτε με δάγκωσε…

    Μερσί μποκού πουρ λες εκλερ κύριε whisper, ό,τi πρέπει μετά την βρόχα righthrough

    και πάλι με χ΄ρονια με καιρούς να λέμε άλλα, τί πιο καλό;


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s