Ράινερ Μαρία Ρίλκε, Ο Βίος της Μαρίας

…«Η Ποίηση για τον Ρίλκε είναι ό, τι η θρησκεία για τον μη-Καλλιτέχνη. Η θρησκευτική της αποστολή είναι να ανασύρει την άυλη υπόσταση του Θεού από τα πλέον σκοτεινά βάθη της ανθρώπινης ψυχής, να της δώσει μορφή και να την αποκαλύψει ακόμη και στην παραμικρή έκφραση της επίγειας ζωής, συλλαμβάνοντας το Αιώνιο στα πλαίσια του εφήμερου και εν τέλει να διασώσει την εικόνα του Θεού για όλη την ανθρωπότητα, απεγκλωβίζοντάς την από κάθε ιδεολογική αξίωση που εγείρει ο ρόλος του επίκεντρου όποιου θεωρητικού (θρησκευτικού ή φιλοσοφικού) πλαισίου. Ο Βίος της Μαρίας εξυψώνεται σε ομολογία πίστεως προς την ίδια την Ποίηση: την  παράφορη έκφραση της ανθρώπινης συνείδησης –η οποία ευρίσκει διαρκώς τρόπους ανανέωσης των θεμελιωδών ερωτημάτων της, μη κατορθώνοντας ποτέ, και μην επιδιώκοντας τις περισσότερες φορές, απάντηση σε αυτά-, τον τόπο όπου ο Θεός δύναται να υπάρχει ακόμη και στην απουσία του, και την μόνη δυνατή οδό για τον ποιητή να υπερβεί τον εαυτό του και να πασχίσει, πέρα από κάθε περιορισμό και άρνηση δογματικής θρησκείας, την πλήρωση του Θείου, η καλλιτεχνική πράξη εξισώνεται με την καθαρότερη μορφή ανάπλασής Του. Συγχρόνως, η ιδέα ενός αυστηρά καθορισμένου και κοινού Υπέρτατου ‘Οντος δίνει τη θέση της σε εκείνη ενός βαθιά προσωπικού Θεού.»

 

 

PIETA

 

Τώρα η δυστυχία μου πληρούται

κι ανέκφραστη με κατακλύζει.

Κοκαλώνω όπως η πέτρα

μες τη καρδιά της κοκαλώνει.

Κι έτσι σκληρή, γνωρίζω μόνο ένα:

μεγάλωσες –

….. και μεγαλώνεις για να γίνεις μεγαλύτερος ακόμη πόνος,

απ΄ αυτόν που μπορεί η καρδιά μας ν΄ αντέξει.

Κείτεσαι τώρα πάνω στην κοιλιά μου

και πλέον δεν μπορώ

να σε γεννήσω.

 

ΡΑΙΝΕΡ ΜΑΡΙΑ ΡΙΛΚΕ

Ο ΒΙΟΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ

ΕΙΣΑΣΓΩΓΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΣΧΟΛΙΑ

ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΡΑΤΩ, 2006
 
 
 
 
 
 

 

 

  

Advertisements

5 Comments

  1. Έχεις πει ότι γράφεις ιστορίες με γράμματα χωρίς κεφαλαία και το αναιρείς αλλά για τον Ρίλκε δικαιολογείσαι απόλυτα 🙂
    Μετά τα γράμματα σ’ένα νέο ποιητή κανείς δε μένει ανεπηρέαστος, βιβλίο που συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όποιον του ξέφυγε. Ένας ποιητής πρώτα απ’όλα άνθρωπος. Ποιητής-καλλιτέχνης που διαθέτικη μια σπάνια εξευγενισμένη αισθητική και σου δείχνει τον έρωτα αλλά και κάθε έντονα ανθρώπινο συναίσθημα μέσα απ’τη θεϊκή ουσία τους.
    Ευχαριστώ για την αναγνωστική πρόταση.

  2. … χωρίς κεφΆλαια :), είχα πει, αλλά ξέρεις τώρα, λέμε και ξελέμε, αυτά που δεν είναι κεφαλαιώδη, όπως τις “δηλώσεις” ενώπιον της μπλογκοσφάιρας, τις κάνουμε και για τον αντίλογο, ή την μικρή σπόχρωση των άλλων.

    Τα “Γράμματα” τα ξαναδιάβασα πρόσφατα και βρήκα την αποκρυστάλλώση συναισθημάτων και εμπειριών που ήταν σε διάχυση. Στην ουσία θα μπορούσαν να λέγονται “Γράμματα σε Εναν Νέο Ανθρωπο” για όλα αυτά που αναφέρεις κι εσύ. (ειδικά το κομμάτι για τη σχέση ειρωνίας και δημιουργίας με ταρακούνησε ευχάριστα)
    Καλό απόγεμα

    (για τον Βίο της Μαρίας, τί να λέμε, βάλτο κάπου νάναι πρόχειρο κοντά σου, εγώ δεν μπορώ να πω τίποτα, είναι από τα αναγνώσματα που θα τα ακούω μέσα μου για χρόνια)

  3. Ρίλκε: Η ματιά σας είναι γυρισμένη προς τα έξω’ αυτό, προπάντων, δεν πρέπει να κάνετε τώρα πια. Κανένας δεν μπορεί να σας συμβουλέψει ή να σας βοηθήσει, κανένας. Ένας μονάχα τρόπος υπάρχει: βυθιστείτε μέσα στον εαυτό σας , αναζητείστε την αιτία που σας αναγκάζει να γράφετε, δοκιμάστε αν οι ρίζες της φυτρώνουν απ’ τις πιο βαθιές γωνιές της καρδιάς σας.

    Και τα εργαστήρια, σεμινάρια, εγχειρίδια “δημιουργικής γραφής”??? Τα βιβλία με τις συμβουλές “Πώς να γράψεις” ??? Μα τι λέει ο Ράινερ Μαρία, Μαρία i;

    A, πόσο μ’ αρέσουν αυτές οι συμπτώσεις του ίντερνετ!
    Σχεδόν, το καλύτερό μου.

    Μια μικρή απουσία μου, μία προγραμματισμένη ανάρτηση για τα Γράμματα σ’ ένα νέο ποιητή , μία επίσκεψη εδώ και μια επικοινωνία χωρίς …σύνδεση, αλλά τόσο ουσιαστική!

    Μαρία, το βιβλίο δεν το έχω, όπως δεν το έχει και κανένα από τα κοντινά μου βιβλιοπωλεία. Κατόπιν παραγγελίας, και αύριο θα το έχω, μου είπαν. Αλλά ως εκνευριστικά ανυπόμονη, κατεβαίνω Αθήνα το απόγευμα για να το έχω απόψε κιόλας. Εμπιστεύομαι εσένα, τον Παπαντωνόπουλο και την Ερατώ.

  4. πολύτιμο σχόλιο, Κ.σ.Μ, η μέλισσα των βιβλιοθηκών, των δισκοθηκών, ακόμα και των συρταριών. Θα επανέλθω.

  5. “Για την ειρωνία, πρώτα. Μην την αφήσετε να σας κυριέψει, προπαντως τις ώρες που στερεύει η δημιουργικότητά σας. Στις δημιουργικές στιγμές, προσπαθήστε να τη χρησιμοποιήσετε σαν ένα ακόμα μέσο για να “συλλάβετε” τη ζωή… Οταν την μεταχειριζόμαστε με αγνότητα, μένει αγνή κι εκείνη, και δεν πρέπει να ντρεπόμαστε γι΄ αυτήν. Κι αν νοιώθετε πως σας τραβάει ακαταμάχητα, αν φοβόσαστε πως ολοένα και περισσότερο δενόσαστε μαζί της, τότε στραφείτε προς τα Μεγάλα και τα Βαθυσήμαντα: μπροστά τους μοιπαζει ταπεινη κι έρημη. Αναζητήστε το βάθος των πραγμάτων: εκεί δεν κατεβαίνει η ειρωνία – κι αν σας ακολουθήσει ως το χείλος του Μεγάλου, αναρωτηθείτε τότε αν ο εκφραστικός τούτος τρόπος πηγάζει τάχα από μιαν ανάγκη της ύπαρξής σας. Γιατί κάτω από επίδραση των βαθυσήμαντων πραγμάτων, ή θα πέσει σα λέπι από πάνω σας (γιατί θα πει πως ήταν τυχαίο και πρόσκαιρο), ή (αν σας είναι αληθινά έμφυτη) θα σφυρηλατηθεί μονάχη της σ ακριβό εργαλείο, και θα γίνει εν απ τα μέσα, με τα οποία πρέπει να διαμορφώστε την τέχνη σας.”

    RAINER MARIA RILKE
    Γράμματα σ΄ ένα νέο ποιητή
    ΙΚΑΡΟΣ
    Μετάφραση Μάριου Πλωρίτη

    για την Κ.σ.Μ


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s